Kan China Haïti helpen?

China kent een explosieve economische groei met als gevolg dat er een inflatie dreigt. Kan China niet een deel van zijn productie voortzetten in Haïti? Zo wordt Haïti geholpen om sneller het land weer op te bouwen en China kan zijn inflatie in toom houden.
Of kan dit helemaal niet? Ik ben niet zo thuis in de economie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Op die manier hou je juist de inflatie niet in toom. Als je de productie in een ander land voortzet maar het geld wel naar China gaat, krijg je juist inflatie. Er is dan teveel geld in omloop terwijl de productie de pan uit rijst. (en Haiti heeft er niks aan, want als ze het geld moeten afstaan, kunnen ze hun land nooit opbouwen)

China kan beter de rente verhogen en het volk "blussen" om de inflatie tegen te gaan.

Toegevoegd na 4 minuten:
en ze moeten in China de milieu eisen verhogen! dat is beter voor het milieu en de productie word zo belemmerd en dat is dus goed om erge inflatie tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als die 2 landen naast elkaar zouden liggen zou ik zeggen: Ja, goed idee. Het probleem is echter hoe je logistiek allerlei zaken kan verplaatsen van China naar Haïti. Je kan moeilijk vragen aan de Chinezen of ze voor onbepaalde tijd willen verhuizen naar Haïti om daar mee te helpen een fabriek draaiende te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
China zal vast wel kúnnen helpen, maar zoals (bijna) elk land, wat zijn de economische belangen? De landen die nu helpen doen dat vooral op morele en historische gronden. Haiti maakt geografisch en economisch geen deel uit van China. Dus er is niets te verdienen en houdt het op. Het is triest maar waar dat economie belangrijker is dan een mensenleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk niet dat Amerika dat toestaat.
we willen geen 2de Cuba crisis
14 jaar geleden
Ik snap niet helemaal wat je precies bedoeld, misschien kan je het precies uitleggen.
China zal ongetwijfeld zelf ook geld en goederen sturen naar Haiti en helpen aan de wederopbouw. Uiteindelijk moet Haiti gewoon weer een eigen economie krijgen en zelf zijn eigen boontjes doppen. Met hulp van de internationale gemeenschap.
En China zal ongetwijfed willen samenwerken met Haiti als dat voordelen oplevert. Dus dat zal ongetwijfeld gebeuren als de situatie zich voordoet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De volksrepubliek is bij uitstek een grootmacht dat een voledig eigenzinnige politiek voert. Denk maar de yuan die ze niet willen opwaarderen, Denk maar aan de censuur op google. Denk maar aan de onderdrukking van de tibetanen. Denk maar de illegale copiecultuur van om het even welk product. China heeft onlangs massal geinvesteerd in Kongo op voorwaarde dat ze de kopermijnen mogen uitbaten. Wat heeft Haiti te bieden : niets dus en vooraleer de eerste chinees uit idealistische redenen een fabriek bouwt in Haiti, zal hopelijk een start genomen worden met de structurele opbouw door de vn :aanplanten van bosgebieden (nu 1 %) efficientere rijstcultuur enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij kunnen ook de productie naar Haiti brengen, ipv China. Maar tegen die tijd dat dit mogelijk is, is Haiti niet meer in crisis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterker, ik denk dat het al gebeurt. Zowel op het gebied van noodulp als economische ontwikkeling. Direct de woensdag na de aardbeving waren er al 60 hulpverleners vanuit China op weg naar Haïti. Economische activiteiten ontwikkelen is een logische vervolgstap.
In het klein gebeurt dat al jaren; je ziet in de rijkere landen van het Caraibisch gebied al veel Chinezen die er winkeltjes of restaurants runnen.
In het groot is het nu al gaande in Afrika. China handelt met Afrikaanse landen, verstrekt goedkope leningen, legt er wegen, havens en spoorwegen aan, bouwt voetbalstadions en fabrieken, en dat werpt zijn vruchten af. Daar gaat inmiddels meer dan 100 miljard per jaar in om.

Lijkt me alleen maar logisch als China nu dezelfde tactiek toepast om Haïti te veroveren.
Haïti ligt vanuit China gezien op een strategische plek, vlakbij de dichtbevolkte westkust van de Verenigde staten, en, bruut gezegd, met 80% van de bevolking beneden de armoedegrens zal het vinden van werkwillend personeel allesbehalve moeilijk zijn.